top of page

Tv-makelaars Open Dag

Hier moet je als verkoper op letten bij de Open Huizen Dag..............

Bedenk wel dat de Open Huizen Dag een ander publiek trekt dan een normale bezichtiging, “Sommige bezoekers hebben wel acht of negen woningen op hun lijstje staan of ze bellen aan omdat het huis op de route ligt naar een woning waar ze hun oog op hebben laten vallen”, aldus Tv-makelaar Van Keulen. “Daarnaast trekt zo’n dag ook nieuwsgierige mensen uit de buurt.”

Waar moet je op letten bij de presentatie en het contact met belangstellenden?

Van Keulen geeft enkele tips.

Kat en foto’s uit het zicht

Uiteraard moet je huis opgeruimd en schoon zijn. Laat geen rommel rondslingeren. Breng overtollige spullen naar de opslag, zodat de woning zo ruim mogelijk oogt. Zet de gordijnen of luxaflex open, zodat veel zonlicht het huis binnenkomt.

Zorg ook voor een zo neutraal mogelijke uitstraling en berg persoonlijke spullen zoals foto’s en kindertekeningen op.

Breng als het even kan je hond of kat even naar een kennis, om bezoekers met een allergie of angst voor dieren niet af te schrikken. En zorg voor een aangename geur. Een stinkende kattenbak of een rooklucht zijn geen reclame.

Uiteraard is de eerste indruk erg belangrijk. Besteed daarom ook aandacht aan de tuin en de hal: zorg dat de kozijnen goed in de verf staan, het gras gemaaid is en de hal schoon en opgeruimd is.

Blijf zakelijk

Tot zover is een Open Huizen Dag niet anders dan een bezichtiging via de makelaar. Wat de dag wél bijzonder maakt, is dat jij nu zelf de mensen moet rondleiden.

Van Keulen adviseert om je niet te vriendschappelijk op te stellen. “Een bezichtiging is geen verjaardagsvisite. Gastvrij ontvangen is een must, maar blijf wel zakelijk. Als het contact te vriendschappelijk is, wordt het lastig als je de onderhandelingen in gaat.”

De makelaar raadt ook aan om geen prijsonderhandelingen te voeren of bijvoorbeeld te vertellen welke spullen na verkoop wel of niet in de woning zullen achterblijven.

“Juridisch gezien is er geen man overboord als je je hier toch toe laat verleiden: een overeenkomst is namelijk pas bindend als beide partijen de koopovereenkomst hebben ondertekend”, aldus Van Keulen. “Maar je kunt onnodige discussies beter voorkomen. Laat de onderhandelingen over aan je makelaar. Hij is de specialist en hij wordt hiervoor betaald.”

Berg iPads op

Verder is het belangrijk om zicht te houden op de bezoekers. “Probeer altijd met minimaal twee volwassenen aanwezig te zijn. Zo voorkom je dat iemand beneden de lades opentrekt, terwijl jij op zolder mensen rondleidt”, zegt Van Keulen.

Om de kat niet op het spek te binden is het natuurlijk ook slim om waardevolle spullen, zoals smartphones en iPads, op te bergen.

Uiteraard is de looproute vrij, maar Van Keulen adviseert om van boven naar beneden te lopen. “Je eindigt dan op de beste plek van het huis: de woonkamer en de keuken.”

Daarnaast raadt hij aan om de vaart erin te houden. “Een Open Huizen Dag is bedoeld als eerste indruk. Wie geïnteresseerd is, kan beter terugkomen voor een uitgebreide bezichtiging. Het is immers geen handtas die je koopt. Je moet er de tijd voor nemen.”

Nabellen loont

Loopt de bezichtiging ten einde, vergeet dan niet de contactgegevens te noteren, zodat de makelaar de week erna contact kan opnemen. Nabellen loont, is de ervaring van Van Keulen. “Je weet welke indruk de woning heeft achtergelaten en die informatie kun je gebruiken voor toekomstige bezichtigingen.”

Daarnaast kan een makelaar ook slim aansturen op een tweede bezichtiging. “Als bijvoorbeeld een bezoeker aangeeft dat hij een kamer mist, kan ik vertellen dat de zolder kan worden opgesplitst. En als een geïnteresseerde aarzelt omdat hij eerst zijn eigen huis nog moet verkopen, kan ik hem wijzen op de mogelijkheid om in de koopovereenkomst een no-risk clausule op te nemen, die ervoor zorgt dat de koop kan worden ontbonden als het huis niet voor een bepaalde datum is verkocht. Op die manier kan ik als makelaar potentiële kopers over de streep trekken.”

Kritiek op badkamertegels

Wat voor veel huiseigenaren even slikken is, is dat bezoekers openlijk commentaar leveren op het huis: ze zijn bijvoorbeeld niet te spreken over de kleur van de badkamer of de krassen op de parketvloer.

Van Keulen adviseert verkopers om zich hier niets van aan te trekken. “De grootste zeikerds zijn vaak de beste kopers. Houd dat in je achterhoofd. Wie het huis toch niet wil kopen, heeft er geen belang bij om kritiek te leveren: die loopt weg. Heb je echter interesse, dan is het onverstandig om het huis op te gaan hemelen, want dat tast je onderhandelingspositie aan. Wees dus blij met kritiek.”

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page